Blog žáků výtvarného oboru
Nejnovější články na našem blogu
Přečtěte si, co je nového
Podzimní výstava v Sebranicích
Již tradičně jsme se zúčastnili Podzimní výstavy v Sebranicích, která se konala 28. a 29. října. Moře fantazie zaplavilo zasedací místnost obecního úřadu. Hejno rejnoků se prohánělo mezi korály a sasankami. Spatřit jste zde mohli i vzácné druhy ryb a dokonce i kraby a jednu chobotnici. To vše byla přehlídka prostorové tvorby a různých materiálů se kterých ve výtvarném oboru pracujeme. Také zde byly vystaveny absolventské práce zaměřené na kresbu obyčejnou tužkou. Do podzimního tématu patřily sotva zaschnuté malby slunečnic a krajin.
Keramické soustředění 15. a 22. 10.
Keramika vyžaduje velkou dávku trpělivosti, pečlivosti a času, točení na hrnčířském kruhu obzvlášť. Z tohoto důvodu se točení na hrnčířském kruhu nemůžeme plně věnovat v hodinách výtvarného oboru a tak jsme se sešli o víkendu ve škole. Každý si vyzkoušel dobrodružství vrtící se hlíny pod rukama na kruhu a vytočil si mističku, nebo talířek se škrabátkem na česnek. Vedle točení vznikaly různé nádoby určené ke stolování. Například snídaňové sady, mističky, hrnky, čajové konvičky. Tyto nádoby vznikaly modelováním takzvaně z ruky, nebo z plátu. Na soustředění jsme se připravovali již dříve v hodinách, zahráli jsme si na designéry a nakreslili si návrhy na tvary nádobí. Také jsme se zabývali dekorem, který vychází z historie české keramiky a porcelánu. Vytvořili jsme papírové modely na kterých jsme si ověřili dekory. Na soustředění pak byl čas si právě vymodelovat nádobí podle návrhu. V dalších hodinách na soustředění navazujeme. Těšíme se jak bude vše vypadat vypálené a my budeme moci nádobí naglazovat a pomalovat dekory.

ZUŠKONOVINY
Přečtěte si naše noviny, které vznikly ku příležitosti 30. narozenin školy. Výtvarníci se zhostili ilustrací, koláží, ale také si vyzkoušeli roli redaktorů při rozhovorech s učiteli.

Výlet do galerie Svitavy
Dne 28. března se výtvarníci ze ZUŠ Dolní Újezd vydali do galerie v Svitavách. Ale nejprve nás čekala dlouhá cesta. Jeli jsem z Dolního Újezdu do Litomyšle a z Litomyšle jsme jeli do Svitav. Při cestě jsme viděli na druhé silnici spoustu kamionů a také vybouraný kamion! Když jsme dojeli autobusem do Svitav šli jsme rovnou do galerie, tam jsme si sundali bundy a samozřejmě se nasvačili :).
A pak jsme si prohlédli obrazy. Některé byli krásné a některý velmi zajímavé. Můj oblíbený byl obraz jménem "Milan" je to zajímavé jméno pro obraz, ale mě se velmi líbil. Po asi 15 minutách prohlížení jsme se sešli v jedné velké místnosti. Součástí našeho programu bylo vyzkoušet si jaké to je pracovat v galerii, takže se vybrali čtyři kapitáni a ti si postupně vybíraly členy do týmu. Když bylo hotovo, naše lektorka nám vysvětlila, že si máme rozdělit role, které dostal na kartičkách každý tým. Bylo celkem pět rolí: kurátor, architekt, PÍAR manažer (dá se říci mluvčí), ekonom a ředitel. Já jsem musela obsadit dvě role ekonoma a PÍAR manažera. Teď jsme měli rozdané role a jako tým jsme vybírali obrazy do naší galerie. Galerie také musela mít jméno a téma. Naše galerie se jmenovala "U čtyřech koček" a téma jsme měli roční období. Začali jsme vybírat jednotlivé obrazy které jsme chtěli do naší galerie. Čas vypršel a šli jsme na aukci obrazů měli jsme rozpočet 6500 Kč. Obrazy byli pro náš tým za výhodnou cenu. Přišla přestávka, ale po přestávce se stalo něco nečekaného: ZAČALA INFLACE, TAKŽE VŠECHNY OBRAZY BYLY O MOC DRAŽŠÍ!! Jen tak tak nám peníze vystačily na obrazy. Poté jsme na papír, který simuloval galerii, nalepili obrazy, jak jsme chtěli. Pak nám ale lektorka oznámila, že PÍAR manažeři budou reprezentovat galerii. Takže jsem si jako PÍAR manažerka musela připravit řeč o naší galerii. Po ostatních prezentacích jsme přišli na řadu my. Teda řeč jsem měla připravenou, ale nervozita mě přemohla a nemůžu říci, že se mi to povedlo ☹. Po všech prezentacích náš program skončil a šli jsme na autobusovou zastávku a jeli jsme zpět do Újezdu. Byla jsem už unavená, ale zároveň jsem si to náramně užila!
Anastázie Dorotka Lapáčková
Světelná slavnost
Přípravy na Světelnou slavnost
Výtvarný obor chystá ve spolupráci s tanečním a dramatickým oborem ke 30. narozeninám ZUŠ Světelnou slavnost. Výtvarná část spočívá především v tvorbě světelných objektů. Začali jsme přípravou - uvolněnými kresbami a hledáním tvarů. Jedním z tématem je stávající roční období podzimu. Vytvořili jsme tedy lampiony s podzimními listy. Někteří žáci se zaměřili na tvorbu vzoru s listů. Další téma je vodní svět. Starší žáci vytvořili medúzy z papíru. Největší počin, co se týče rozměru je instalace vlny, na které se podílejí všichni žáci výtvarného oboru napříč všemi věkovými skupinami. Nejprve jsme namalovali obrovskou plochu netkané textilie a následně vystřihovali mořské živočichy z černého papíru, které ve vlně fungují na principu stínového divadla. Instalace je rozprostřena na stropě naší chodby. Na fotografiích můžete vidět jak vznikaly mořské panny. Možná to vypadá jako ošetřování zraněných, ale nebojte, ke zranění výtvarníků nedošlo. Přímo na modelkách jsme vytvářeli skelet z bílé lepící pásky. Ale doma to sami nezkoušejte. :-)
Keramické soustředění
1. a 2. října se konalo ve ZUŠ keramické soustředění výtvarného oboru. Žáci si vyzkoušeli točení na hrnčířském kruhu a vytočili si nádobu. Dále se každý výtvarník věnoval modelování světelného objektu, který si každý samostatně navrhl. Řešit musel tvar objektu a otvory, kterými bude světlo ze svíčky procházet. Světelné objekty budou k vidění na Světelné slavnosti.
Indiáni
Výstava výtvarného oboru byla tentokrát na téma indiánské kultury. V různých technikách jsme zpracovali totemy - totemová zvířata z keramiky. Totemy vytvořené technikou kašírování sloužily jako kulisy k divadelnímu představení. Zvláště jsme se věnovali ohnivému ptákovi. Seznámili jsme se s životem indiánů, jak se indiáni oblékali, zdobili, jak se bavili. Vyrobili jsme jednoduché hudební nástroje inspirované hudbou a řemeslem indiánů. Zhotovili jsme repliky zbraní a nástrojů z různých materiálů. Nemohli jsme opomenout lapače snů, které jsme vyrobili v různých podobách, pomocí různorodých technik a materiálů.
Exkurze do Litomyšle
18. a 19. ledna jsme se vypravili autobusem do Litomyšle za účelem návštěvy galerie v domě U Rytířů, kde probíhá výstava Výtvarná Litomyšl 21. Jedná se o výstavu, na které vystavují umělci z Litomyšle a okolí. S průvodcem jsme si povídali o technikách a tématech, které jsme zde viděli. Dozvěděli jsme se o vniku fotografie a vyzkoušeli si fotogram a strukáž . Fotogram je fotografická technika, která vzniká bez použití fotoaparátu. Jde o stínový obraz, který jsme vytvořili v temné komoře pod červeným světlem na neexponovaný fotopapír. Na fotopapír jsme vyskládali kompozici z různě průsvitných předmětů. Po osvícení papíru, jeho vyvolání a ustálení vznikl obraz, kde na černém pozadí vystupují bílé, případně šedé předměty - podle délky expozice a průhlednosti předmětů. U strukáže se také nepoužívá fotoaparát. Na fotografický papír jsme tekutou ustalovací chemikálií malovali štětcem a potom papír opět vložili do vývojky, dále do octové vody a ustalovače. Výsledky jsou ovlivněny náhodou. Exkurze byla plná nových poznatků, experimentů i zážitků.
Jedlé ozdoby pro ptáčky
Před ZŠ Dolní Újezd najdete originálně nazdobené stromky organizacemi a školami. ZUŠka se také zapojila do tohoto krásného nápadu. Stromeček nazdobila ozdobami z keramické hlíny a ozdobami ze semínek, které poslouží jako potrava pro ptáčky. Takové ozdoby si můžeš vyrobit i ty a pověsit si je na strom v zahradě. Přikládáme návod jak si tyto ozdoby vyrobit.
- Připrav si směs ze zrní a plodů.
- Přidej do směsi želatinu připravenou podle návodu (může být hustější).
- Pokud budeš používat formičky, vymaž je sádlem. (Více se nám osvědčily bábovičky, můžou být i silikonové. Ozdoby z vykrajovátek jsou velmi křehké).
- Formičky, či bábovičky naplň směsí. My jsme použili také skořápky ořechů, do kterých jsme upevnili tavnou pistolí stužku na zavěšení, nebo makovici, která představuje andílka.
- Přímo do ozdoby mezi směs vlož přírodní provázek, který bude sloužit na zavěšení. Také je možnost otvor vymezit brčkem.
- Ozdobu nech důkladně uschnout a můžeš zavěsit ven a
pozorovat ptáčky.
Vánoční papír
Vánoční papír nemusíš kupovat, ale můžeš si ho sám vyrobit jako my na výtvarce. Máme pro tebe hned dva typy. Na oba budeš potřebovat obyčejný balící papír, který používáme na kreslení ( šedý, hnědý, smetanový), tempery a štětinový štětec.
1. způsob - tiskátko z vykrajovátka na cukroví.
Vykrajovátka na cukroví můžeme použít rovnou jako razítko. Na paletu si pomocí štětce nanes rovnoměrnou vrstvu barvy a pak už otiskuj na balicí papír. Protože máme ve škole balicí papír z recyklovaného papíru a jeho odstín je hnědý, zvolili jsme na tiskání bílou temperu. Ty ovšem zvol barvy podle sebe. Vzory můžeš vytvářet překrýváním.
2. způsob - tupování
Tupování je malířská technika, kdy štětcem nemalujeme dlouhými tahy, jak jsme zvyklí, ale tupujeme jeho špičkou polosuchým štětinovým štětcem. Daří se nám tak vytvářet souvislou vrstvu barvy a tato technika je vhodná pro využití šablon.
Výroba šablony: Zvol vánoční motiv. Pokud se v něm
uplatňuje princip zrcadlení, můžeš si tvrdý papír velikosti cca 10x10 cm
přehnout na čtvrtiny a nakreslit si čtvrtinu motivu, po té vystřihni.
Dosáhneš symetrické šablony (jako u vystřihování vloček). Šablonu přilož na
balicí papír a můžeš tupovat. Použij vždy štětinový štětec, temperová barva musí být hustá, proto ji neřeď vodou. Na štětci by nemělo být velké množství
barvy, abys dosáhl dobrého výsledku. My jsme na výtvarce použili na světlý papír, zlatou a
stříbrnou temperu. Ty můžeš použít jaké chceš barvy, jen přemýšlej o kontrastu
s podkladem (papírem). Po zaschnutí se můžeš pustit do balení dárečků.
Těšíme se na Vánoce
Vánoce jsou na rohem a tak přišel čas vybalit
keramický Betlém a anděly, nazdobit stromeček a vyzdobit celou školu. Takhle
jsme si to užili.
Podzimní výstava
Jsme moc rádi, že jsme byli obcí Sebranice přizváni na
podzimní výstavu, která se konala 29. - 30. října v Kulturním domě. Letos
jste výstavu ZUŠ mohli shlédnout v prostorách zasedací místnosti.
Vystavili jsme keramiku s podzimní tématikou, malby zátiší podzimních
plodů a kresby s námětem listu - symbolem podzimu. Výstavu jsme pojali
jako širší prezentaci výtvarného oboru, proto jsme zde vystavili práce nejen
s podzimními motivy. Představili jsme absolventské práce našich starších
žáků a ukázali rozmanitost technik jako například pájení do dřeva a tisk
linorytu na látku v kombinaci s šitím.
Keramické soustředění.
Ve volných dnech 28. 9. a 16. 10. proběhlo keramické soustředění pro starší žáky výtvarného oboru.
Hlavním bodem soustředění bylo točení na hrnčířském
kruhu, které vyžaduje plné soustředění a osvojení jednotlivých kroků při
vytáčení nádob. Řemeslo je to krásné, ale náročné, o čemž se výtvarníci
přesvědčili. Všem účastníkům se podařilo vytočit misku. V učebně
výtvarného oboru máme dva kruhy, u kterých se žáci střídali a pokud právě
nevytáčeli misku, pracovali samostatně na keramickém objektu. V letošním
školním roce zpracováváme téma: Indiáni a k těm neodmyslitelně patří totem,
který indiáni vyřezávali z dřevěného kmene. My jsme se rozhodli vytvořit
totem společnými silami z keramické hlíny. Každý si navrhnul jeden díl -
prstenec totemu s námětem zvířete, obličeje ducha, či vzorem. Jedná se o největší
keramickou plastiku, kterou jsme zatím na výtvarce vytvořili. Využili jsme
techniky slepování válečků z hlíny. Pomocí této techniky se dají vystavět
velké objekty, či nádoby. Měli jsme na výběr z několika barevných hlín i
struktur. Celodenní soustředění nestačilo na dokončení tohoto díla, proto jsme
se mu věnovali i v dalších hodinách výtvarného oboru. Totemové prstence
budeme v průběhu školního roku postupně dokončovat a vy se můžete těšit na
jejich shlédnutí buď v budově školy, nebo na naší závěrečné výstavě.
Leonardo da Vinci
Autor snad nejslavnějšího obrazu Mona Lisa. Leonardo da Vinci byl nejen malíř, ale také sochař, architekt, vědec a vynálezce. Podrobně jsme se seznámili s jeho životem a dílem. Nejvíce jsme se věnovali jeho deníkům, ve kterých jsou studijní i vědecké kresby. Da Vinci zkoumal lidské tělo, kosterní a svalovou soustavu a orgány. Dobrý malíř musí mít znalosti z anatomie a vědět jak lidské tělo funguje. Starší žáci vytvořili hned několik prací s anatomickými náměty. Věnovali se technice lavírování, což je stínování pomocí několika odstínů jedné barvy. Protože jsme v distanční výuce, opět jsme využili materiály, co dům dal. K lavírování se výborně hodí rozpustná káva, která se ředí vodou. Stejným způsobem se dá použít klasická tuš. Další technikou, ve které se výtvarníci zdokonalovali, byla kresba špejlí. Světlo a stín se vyjadřuje pomocí vrstvení linií. Ti nejzkušenější výtvarníci nakonec obě techniky zkombinovali. Mladší žáci se učili vnímat světlo a stín na jednoduchých tvarech jako jsou slepičí vajíčka a experimentovali s odstíny rozpustné kávy. Další deník, na který jsme si posvítili, byl technický. Da Vinciho zajímalo hned několik technických oborů a vytvořil podivuhodné vynálezy. Fascinovalo ho létání, inspiroval se studiem letu ptáků a netopýrů. Navrhnul první rogalo, padák a další stroje pochybující se ve vzduchu. Také se zabýval návrhy ponorek a vytvořil kresbu předchůdce cyklistického kola. Dále ho zajímaly bojové vynálezy, navrhnul první tank, různé typy kulometů, katapult a všelijaké stroje zlepšující způsob boje. Hádat k čemu jeho vynálezy slouží, byla opravdu zábava. Mladší žáci si také zahráli na vynálezce a vymysleli spoustu užitečných strojů a robotů. Máme tady uklízecí květinu, zašívač ponožek, venčícího robota a spoustu dalších vynálezů. Pomocí rozpustné kávy, nebo černého čaje jsme zabarvovali papír, aby vypadal starodávně, tak jako 500 let staré Leonardovy skicy.
Soutěž o nejumělečtější vajíčko výtvarníků ZUŠ
1. KATEGORIE - UMĚLECKÉ DÍLO NA VAJÍČKU
Libovolnou technikou (vodové barvy, temperové barvy, lihový fix, laky) namaluj na vajíčko známý obraz.
2. KATEGORIE - UMĚLECKÉ VAJÍČKO
Libovolnou technikou pomaluj, či pokresli vajíčko na téma uměleckých oborů, které na naší základní umělecké škole jsou. Je to obor hudební a můžeš zvolit jakýkoli hudební nástroj, či symbol. Dále obor literárně-dramatický, taneční a výtvarný.
3. KATEGORIE - VOLNÉ TÉMA
V této kategorii můžeš předvést svůj neoriginálnější nápad a zpracování zdobení vajíčka. Můžeš zvolit i nějakou tradiční techniku zdobení, o kterou se chceš podělit.
PRAVIDLA:
Do soutěže můžeš poslat libovolný počet vajíček, ale každé z nich nafoť samostatně na trávě.
Fotky posílej na valentova.so@seznam.cz do neděle 4. 4. do 19:00.
Inspirace a předlohy najdeš ve výukovém videu.
Vajíčka našich výtvarníků:
Výsledky soutěže:
1. místo v kategorii 6 - 9 let - Štěpánka Gabrlíková
1. místo v kategorii 10 - 14 let - Marie Motyčková
2. místo v kategorii 10 - 14 let - Monika jílková, Daniela Malá, Vaneska Fulíková a Sára Vomočilová
- Ostatní místa nejsou vyhlášena, všem děkujeme za účast.
Vrstvy z pečícího papíru.
Distanční výuka je pro nás všechny už dlouhá, a proto jsme se už i ve výtvarném oboru pokusili o online spojení. Bylo skvělé se po dlouhé době opět slyšet a vidět aspoň přes webové kamery. Pracovali jsme s průsvitným pečícím papírem, se kterým už jsme si vyzkoušeli různé techniky. Zvolili jsme opět vrstvení. Mladší žáci rozebírali téma vody a její podobu i proměny. Poslechli jsme si společně symfonickou báseň Vltava z cyklu Má vlast, kterou složil Bedřich Smetana. Pan Smetana líčí proměny Vltavy od pramene až po velkou řeku. Nechali jsme svoji ruku intuitivně vést hudbou a kreslili rytmus hudby. Vznikly nám různé vlny, které jsme převedly do několika vrstev pečícího papíru a slepili je.
Další výtvarníci se seznámili s futurismem, stylem, který se snažil vyjádřit pohyb a rychlost. Principy futurismu jsme si ukázaly na obrazech i sochách. My jsme pohyb vyjadřovali opět pomocí vrstev pečícího papíru.
Nejstarší žáci touto technikou zobrazili krajinu. Naučili
jsme se v krajině vnímat jednotlivé plány, což se hodí pro kresbu i malbu
krajiny v plenéru. Jednotlivé plány jsme proměnili v jednotlivé vrstvy
pečícího papíru. Bylo nutné některé motivy v krajině zjednodušit a zaměřit
se na stavbu kompozice. Vzniklý obraz
jsme umístili na okno, aby světlo prokreslilo vrstvy.
Vltava
pohyb
krajiny
Geometrická abstrakce na pečícím papíru
V distanční výuce čerpáme z dostupných matriálů, které můžeme najít v naší domácnosti. Jedním z nich je pečící papír, který je hodně podobný pauzovacímu papíru. Má tu výhodu, že se vyrábí v rolích, proto si z něj můžeme ustřihnout libovolně dlouhý formát. Využili jsme překrývání vrstev tohoto průsvitného papíru a vytvořili tak vlastní kompozici na okno. Při této příležitosti jsme se seznámili s obrazy abstraktního malíře Kazimíra Maleviče, který tento princip překrývání tvarů uplatňoval v malbě.
Potřebovali jsme k tomu akorát lepidlo a nůžky, kterými jsme doslova kreslili a rozdělovali papír na abstraktní, či geometrické tvary. Oprostili jsme se tak od předkreslování obyčejnou tužkou a zbytečného gumování, které v práci s tužkou tak láká. Námětem nám byla geometrická abstrakce, se kterou jsme se již setkali v předešlých zadáních. Někteří výtvarníci z tvarů poskládali krajinu, či jiný motiv. Výslednou koláž jsme připevnili na okno o pozorovali, jak dílo vypadá při pohledu v místnosti a z druhé venkovní strany.
Vitráž
Technika, která se objevuje od Antiky, ale nejvíce se rozšířila v gotickém slohu. Známe ji v podobě gotických okem kostelů a chrámů. Jedná se totiž o obraz složený z barevných sklíček, které jsou k sobě spojeny olovem. Vlivem světla vzniká v prostoru nádherná atmosféra. Ukázali jsme si různé proměny vitráže od gotiky až po současnost. A jak napodobit vitráž v domácích podmínkách? Jako podklad jsme použili pečící papír a zkusili jsme na něj kreslit různými výtvarnými potřebami. Nejvíce se osvědčily voskovky, pro své syté barvy. Někdo vyzkoušel i pastelky. Tématem nám byly květiny, abychom si doma jarně vyzdobili okna. Bylo možné se inspirovat i gotikou a ukázkami vitráži, nebo pracovat na abstraktní kompozici. Jak už smysl techniky vitráže napovídá, vzniklé obrázky jsme si připevnili na okna. Kdo nechtěl svoji kresbu vitráže lepit na okno, nalepil na zavařovací sklenici a vytvořil si tak krásný svícen. Svícen je inspirován lampami od Tiffaniho.
Mobil a stabil
Nejedná se o mobilní telefon, jak každého hned napadne, ale o mobilní objekt. Slovo mobilní totiž znamená přenosný, nebo pohyblivý. Na pohyblivém objektu se totiž jednotlivé části hýbají třeba vlivem větru. Slovo stabilní znamená neměnný, či pevný, takže pravý opak. Takové objekty vytvářel americký výtvarník a sochař Alexander Calder ze železa, kovových plíšků a drátu. Jeho objekty jsou abstraktní, tvary barevné, ale i tak nám mohou připomínat něco konkrétního. Naši výtvarníci si také vytvořili mobil, či stabil z materiálů, které jsou pro ně v distanční výuce dostupné. Pro mladší je to hlavně lepidlo, tvrdý papír a vodové barvy, se kterými pracovali. Starší mohli připojit další materiály jako nit, či provázek, karton, alobal a tak dále. Výtvarníci vymýšleli důmyslné systémy propojení abstraktních tvarů a zabývali se i jejich barevnému pojednání.
Abstraktní malba
Ve výtvarném oboru často vycházíme z reality,
malujeme a kreslíme podle skutečné předlohy, vytváříme takzvanou studii. Je
důležité trénovat souhru ruky a oka. Stejně tak důležité je rozvíjet svůj
vnitřní svět, umět vyjádřit pomocí kresby a malby pocity a svoji vlastní
fantazii. Malovat podle hudby, podle svých emocí a fantazie je přesný opak
studie. Jedná se o abstraktní umění, ve kterém nejsou žádná pravidla a
konvence. V abstrakci můžeme vidět geometrické tvary jako například
v obrazech Roberta a Sonji Delanauy. Jejich inspirací byla hudba a častým
motivem v jejich obrazech je kruh v různých formách. Naši nejmenší
malíři měli za úkol namalovat abstrakci právě s použitím motivu kruhu.
Starší výtvarníci se učili abstrahovat motiv z reality. Abstrakce by v nás
měla probouzet emoce právě pomocí barev, proto jsme se soustředili na jejich
míchání a na čistou radost z malby.
Další experimentování s alobalem
Tento materiál nás velmi zaujal, proto jsme zkoušeli jeho další možnosti. Zátiší bylo téma pro starší žáky. Jak sestavit zátiší jsme studovali na obrazech malíře Paula Cézanna. Zajímala nás kompozice, světlo a umístění do formátu. Tyto zkušenosti se mohou hodit jak při kresbě, malbě, tak i fotografování zátiší. Právě fotografie byla výsledný závěr z tohoto výtvarného úkolu. Každý výtvarník si vytořil zátiší z předmětů, které obalil alobalem a poskládal podle nabitých zkušeností do improvizovaného fotostudia. Díky alobalu se předměty zbavily svojí přirozené barvy a struktury. Alobal nabízí nové možnosti práce se světlem a barevnými odrazy. Ti nejmladší výtvarníci zvolili alobal jako podklad pro malbu temperovými barvami. Téma bylo volné, takže každý mohl tvořit podle vlastní fantazie.
Sochy z alobalu
V minulé lekci jsme se seznámili s figurálním sochařem
Olbramem Zoubkem, nyní jsme si rozšířili obzory o dalšího sochaře Alberta
Giacomettiho, který se rovněž ve své sochařské tvorbě zabýval lidskou postavou.
Jeho sochy jsou stylizované, nenalezneme na nich příliš mnoho detailů, důraz je
kladen na gesto postavy. Také my jsme se při tvarování figury soustředili na
vyjádření pohybu než na detaily. Použité materiály jako drát alobal nám velké
detaily ani nedovolili vytvarovat. O to
více jsme se soustředili na sdělení sochy. Můžete zde vidět pestrou škálu
postav tanečnic sportovců atd. Jedním s oblíbených témat byla také rodina.
Reliéf
Reliéf je plastické výtvarné dílo vystupující z plochy. My jsme se inspirovali reliéfy Olbrama Zoubka a svoje reliéfy jsme vytvářeli z kartonu a alobalové fólie. Námětem nám byla tvář, kterou už jsme prouzkomali v jiných technikách v předchozích lekcích. Nakreslili jsme autoportrét obyčejnou tužkou, prozkoumali jsme různá nasvícení našeho obličeje a zachytili se fotoaparátem. Nastal čas posunout se k vyjádření portrétu v prostorové tvorbě. Ti nejmladší měli za úkol zkoumat modelaci svého vlastního obličeje a vytvořit tak alobalovou masku. Starší žáci vyjádřili profil svého obličeje a ti nejstarší se pokusili o modelaci obličeje.
Land art v zimě
Pojem land - art našim výtvarníkům není cizí. Jedná se o umění, které je spjato s přírodou. Vzniká z přírodních materiálů a doplňuje krajinu. Často vychází z geometrických tvarů a principu opakování. Inspirací můžou být ale i asymetrické tvary.
Momentální počasí vybízí
právě k tomuto umění, kdy hlavním materiálem je sníh a led. Nejmladší žáci
experimentovali s procesem mrznutí vody. Hledali různé tvary nádob, ve
kterých vodu nechali zmrznout a zkoušeli přidat barviva. Zaměřili se na
přírodní barviva, jako například koření (kari, červená paprika), káva, zelený,
ovocný a černý čaj atd. Jednotlivé nádoby s obarvenou vodoupropojili
provázkem, takže vznikly zajímavé mobilní objekty. Tyto objekty můžeme umístit
do přírody, nebo veřejného prostoru a pozorovat hru světla a ledu. Starší žáci
měli vytvořit land-artové dílo z ledu, rampouchů či sněhu. Seznámili jsme
se s tvorbou britských umělců Andyho Goldsworthyho a Simona Becka, kteří
právě s těmito přírodními materiály pracují. Ve videích se můžete podívat jak umělecká díla vznikají.
Rembrant - Portrét člověka
Tak se jmenuje výstava věhlasného nizozemského malíře Rembranta van Rijna, která proběhla v Národní galerii v Praze. Za současných podmínek ji moc návštěvníků nemohlo shlédnout, proto jsme se s jeho díly seznámili aspoň formou reprodukcí v distanční výuce. Tato výstava je zaměřena pouze na portréty a tak jsme se i my zaměřili na portrét a kresbu obyčejnou tužkou. S kresbou portrétu souvisí anatomická pravidla, pozorování světla a stínu, možnosti jak světlo zobrazit. Tyto všechny informace s názornými ukázkami lze předat formou videonahrávky v distanční výuce. Pokud kreslíme sami sebe podle zrcadla, nebo fotografie, říkáme tomu autoportrét a ten je námětem série zadání inspirované Rembrantovými díly.
Moje polovina - mladší žáci si našli svoji fotografii a přiložili papír tak, aby mohli dokreslit svoji druhou půlku obličeje.
Autoportrét - Starší žáci se seznámili se základy anatomie a prohloubili své dovednosti ve stínování obyčejnou tužkou podle názorné ukázky.
Detaily obličeje - Střední věková skupina výtvarníků mohla zvolit část obličeje, aby se mohla více soustředit na techniku stínování obyčejnou tužkou než na pravidla anatomie.
Šerosvit
V další lekci o díle a životě Rembranta
jsme se věnovali šerosvitu v jeho obrazech. Rozebrali jsme důležitost
světla a stínu v obličeji a toto pozorování jsme aplikovali v jednotlivých
zadáních. Starší žáci šerosvit demonstrovali v médiu
fotografie. Jejich úkolem bylo prozkoumat různé zdroje světla, kterými lze
obličej osvítit, aby vycházel ze tmy. Dalším posunem v experimentování byl
výraz ve tváři, vyjádření emocí, nebo stylizace. Také si museli poradit
s fotografováním v improvizovaných podmínkách distanční výuky. Dobře
k tomu lze využít fotoaparát v mobilním telefonu. Každý si zvolil
vyhovující způsob fotografování. Někdo požádal o spolupráci další osobu, nebo
mohl využít samospouště, či si vytvořit selfie. Každý způsob si nese svá
specifika. Toto zadání je zaměřeno na experiment a ověření si principu
šerosvitu.
Profil - Mladší žáci se zaměřili na profil obličeje, který nasvítili a jeho stín vržený na zeď obkreslili na papír. Vznikla jim tak šablona, kterou použili na tvorbu abstraktní kresby. Jako kresebné médium si mohli zvolit obyčejnou tužku a hrát si s její intenzitou, nebo využít různých odstínů pastelek.
Kulturní typ: Balet mezi obrazy Rembranta van Rijna.
Osudový láskyplný vztah mezi nizozemským malířem Rembrandtem Harmenszoonem van Rijn a Saskií van Uylenburgh ožívá. Děje se tak díky neobvyklému spojení Národní galerie Praha a Baletu Národního divadla, které připravily speciální vizuální překvapení inspirované Rembrandtovým dílem a životním osudem. Projekt se váže na právě probíhající výstavu Rembrandt: Portrét člověka. (zdroj: NGP)
Svět podle Piccassa
Pablo Piccasso byl umělec mnoha tváří - malíř, kreslíř, sochař, vytvářel vlastní keramiku, kulisy pro divadelní představení a spoustu dalších aktivit. Seznámili jsme se s jeho zajímavým životem a jeho tvorbou. Naučili jsme se rozpoznávat různá období jeho malířské tvorby - modré, růžové s harlekýny a klasické. Rozpoznáme také prvky kubismu a seznámili jsme se s novými pojmy jako je například koláž, brikoláž a interpretace.
Jeho kresby zvířat jedním tahem jsou velmi známé, doprovázely totiž básně Apollinaira. Mladší žáci se pokusili zjednodušit kresbu libovolného zvířete. Není tak snadné uvolnit ruku a nepoužívat gumu. Starší žáci se inspirovali kresbami býka, kterého Piccasso nakreslil v několika variantách, od realistické studie až po lineární kubistickou kresbu.

Koláž - vlepování výstřižků do obrazu.
Výtvarníci se inspirovali dílem Kytara, lahev a sklenice. Žáci si mohli vybrat z několika témat, které se také objevují v Piccassově tvorbě - zátiší s hudebním nástrojem, hudebník, portrét, nebo zvolit vlastní námět. Ke koláži použili výstřižky z novin, barevné papíry, nebo si barevné papír vyrobili různými výtvarnými technikami. Koláž dotvořili kresbou.

Brikoláž - slučování různých objektů za cílem vytvořit nový význam
Picasso vytvářel objekty z nalezených předmětů, které k sobě
spojil, a dal jim nový význam. Názorným příkladem je Býčí hlava, kterou Piccasso vytvořil spojením sedla a řidítek z jízdního kola. Některé
objekty vytvořené brikoláží odlil do bronzu a tím jim dal status sochy.
Výtvarníci měli za úkol pozorovat běžné předměty kolem sebe a vybrat si
z nich ty, které podněcují jejich fantazii. Z předmětů poskládali
objekt na libovolné téma a vyfotografovali ho.

Listy
Podzimní listy se výborně
hodí k technice frotáž - snímání povrchu. K této technice lze využít
různé kresebné materiály. Mladší žáci si zvolili voskovky, které doplnili
malbou vodovými barvami. Vytvořili tak různé barevné kompozice a kdo se chtěl
posunout ještě dát, listy z papíru vystříhal a pověsil je na větvičku. Starší
žáci kromě frotáže listů hedali další povrchy, které se dají zvěčnit touto
technikou. Následně formou koláže vytvářeli vlastní kompozice, do kterých
projektovali svoje nápady.