Maigret - recenze jednotlivých dílů              Jindřich Čejka

25.02.2018

Tento příspěvek navazuje na úvodní článek o sérii Maigret.

Komisař Maigret klade past

V tomto prvním dílu nové série pátrá Maigret po masovém vrahovi žen. Jsem rád, že zde na samotný začátek své recenze můžu pochválit jednu komerční stanici, protože k tomu skutečně není důvod každý den. Mám na mysli televizi Prima, která všechny čtyři díly zakoupila do české distribuce. A ještě je vybavila na současné poměry komerčních stanic velmi kvalitním dabingem, který je nápaditě obsazen. Jsem rád, že u toho někdo přemýšlel a neobsadil automaticky Atkinsonova dvorního dabéra Jiřího Pragera. Nic proti němu nemám, dokáže bezpochyby nadabovat i vážné role. Ale sem by se se svou barvou hlasu nehodil. Na postavu Maigreta je potřeba někdo s hlubokým charismatickým hlasem. V tomto ohledu byl Karel Heřmánek velmi dobrou volbu. Jen tak poznamenám, že by možná nemusel znít špatně ani Jiří Bartoška. Teď už tedy k samotnému filmu. Ten mi udělal radost, že není natočen současným stylem, ale podle osnov staré školy. Nedočkáme se žádných rychlých střihů, velkých pohybů kamery apod. Příběh má klasické intenzivní pomalé tempo vyprávění a je zasazen do věrohodných kulis Paříže 50 let, které mu dávají neodolatelnou starosvětskou atmosféru, která je s Maigretem neodmyslitelně spojena. K Maigretovi také patří stylovost a jeho neustálé pobafávání dýmky, kterého se dočkáme i zde. Takže všechny složky, které mám spojené s klasickým Maigretem zde zůstaly, a nikdo se nepokoušel změnit klasiku. Co se týče Rowana Atkinsona ten se s výzvou hrát Maigreta (obyčejného člověka) perfektně popral. Já znám Gabinova Maigreta, který je sympaťák se sarkastickými poznámkami, které pozvedávají Maigretovky ještě někam výš. Gabin Maigretovi prostě dodal úplně jiný rozměr díky svému charismatu a určité stylovosti starého bručouna. Atkinsonův Maigret je úplně jiný. Neprojevuje žádný sarkasmus jako ten Gabinův a ani není takovým vášnivým milovníkem jídla jako ten Simenonův. Je to v podstatě vážně jenom obyčejný chlap, dělající svou práci, která ho občas dělá melancholickým. Ano, přesně tak bych to řekl. Atkinsonův Maigret je melancholický. A Atkinson ho hraje hrozně uvěřitelně a citlivě tak, že je vám ta postava blízka a vážně si přejete, aby toho vraha vypátral, ale chápete ho i jako člověka. Je zde hezky vykreslen jeho vztah se ženou. Zkrátka Atkinson je v této roli výborný. Ne tak dobrý jako Gabin, ale zase dominuje něčím jiným. A jeho vykreslení Maigreta jako melancholika se sem hodí. Protože má film dobře vybudovanou depresivní atmosféru, nikam nevedoucího vyšetřování, při kterém je vyšetřovatel ještě pod tlakem. Tuto atmosféru utvrzuje taky skvělá hudba a tmavý vizuál s minimem teplých barev. Celé to vygraduje dokonalým skoro až děsivým finále. (Pozor Velký Spoiler!) Postavy vraždícího architekta a jeho ďábelsky milující matky jsou zde geniálně napsány a zahrány. Snad ještě lépe než ve zpracování s Gabinem. Škoda jenom kratší stopáže, kvůli které se ve filmu neobjevila postava řezníka, která by mohla diváka hodně mást a ještě víc utvrdit napětí. Ale jinak se tento první díl nové série velmi povedl.

Celkový dojem: 85 %

Teď si pojďme zhodnotit druhý díl, který byl natočen v roce 2016 s názvem Komisař Maigret a Případ mrtvého muže.

Komisař Maigret a Případ mrtvého muže

Tento díl byl o ždibec slabší než první. Trochu mě v něm iritovaly ty občasné honičky, které kazily to krásně pomalé tempo vyprávění. Už mi to nepřipadalo tak hrozně starosvětské, jak Maigret klade past. Ale i tak se mi to hodně líbilo a musím pochválit výbornou syrovou atmosféru příběhu. Občas mi skutečně až šel mráz po zádech, tak hrozně se mi film dostal pod kůži. Což je u detektivky vždy plus. Případ mrtvého muže stejně jako jeho předchůdce má taky velmi dobrou hudbu, která dobře dokresluje celkovou působivost jednotlivých scén. A Atkinson zde byl opět zajímavý a výborný. Jeho Maigret je prostě trochu jiný než ten Gabinův a Simonenův. Ale není mi o nic míň sympatický.

Celkový dojem: 77 %

To byly 2 díly natočeny v roce 2016. Jak se poté vyjádřil Rowan Atkinson k nějakému případnému pokračování?

"Zatím mě nepožádali, abych v tom pokračoval. V tuhle chvíli si nemyslím ani: 'Nikdy víc', ani 'Už se nemůžu dočkat, až ho budu zase hrát'. Mám to někde mezi. Takže to bude záležet na televizi a na diváckém ohlasu a podobně."

Nakonec se ale k roli Maigreta v roce 2017 vrátil ve dvou dalších pokračováních. Pojďme si je zase hezky proklepnout. Začněme od prvního dílu, který byl v roce 2017 natočen. Nese název Maigret a noc na křižovatce.

Maigret a noc na křižovatce

V tomto pokračování zmizela zbytečná akce z druhého dílu a opět se vrátila větší starosvětskost. Předloha Simenona popisuje zřejmě jeden z těch složitějších případů, který mi možná nepřipadal tak zajímavý jako ostatní co jsem viděl a četl. Postava Andersena ve filmu byla ale zajímavá a opět se mi líbilo Maigretovo dokonalé uvažování. Zamrzela mě trochu absence hudebního podkresu, který v předchozích dílech dokresloval atmosféru scén. Ale jinak vážně všechny klady, které jsem vypsal u předchozích dvou dílů, vcelku zůstávají. Akorát nebyl zrovna zvolen nejlepší Simonenův příběh. Ale i když je složitý, je zároveň i promyšlený, se standardním napětím a překvapivým závěrem. Takže objektivně vzato vlastně ani na ten si nemohu stěžovat.

Celkový dojem 75 %.

Pak byl ještě v roce 2017 natočen další díl. Maigret a drahoušek Montmartu.

Maigret a drahoušek z Montmartru

Toto byl druhý nejlepší díl. Byla vybrána knižní předloha s dobrým a napínavým příběhem, ve kterém je i několik docela překvapivých momentů. Také se odehrává v prostředí hříšných nočních barů, které mám s francouzskými kriminálkami padesátých let spojené. Úplně jsem si představoval, že mohl být tento Maigretův případ zpracován v 50. letech s legendárním Jeanem Gabinem. Celý děj má zakončení ne v nějak zvlášť překvapivém odhalení vraha, ale ve velmi lidské pointě, která ospravedlňuje dívky, ze kterých se občas shodou okolností stanou prostitutky. Sám Maigret na konci hezky řekne, že by nezatýkal dívky o kterých by věděl jak trpěly. Maigret byl stejně v celé této sérii filmů krásně vykreslen jako obyčejná lidská bytost s citem s empatií, která jenom dělá svou práci. Rowan Atkinson tomu pomohl svým příjemným civilním hereckým pojetím role.

Celkový dojem = 79 %

Proč jsem o této sérii kriminálek napsal? Protože Maigret není žádnou tuctovou kriminálkou, která by se vyžívala v brutálních vraždách a moři krve. Ne. Jsou to všechno inteligentní díla, která spojuje právě vynikající postava Maigreta, kterou je zajímavé pozorovat.

K vizuálnímu členění textu slouží obrázkové sekce

Kromě nadpisů vám s členěním textu na správných místech pomohou i obrázkové sekce. Jednotlivé odstavce vašeho článku oddělte obrázky, které vhodně doplní obsah.

Pokud uvádíte důležitá slova či myšlenky, použijte pro zvýraznění textu citaci.

Vitae dicta sunt explicabo nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut odit aut fugit sed quia consequuntur magni dolores eos qui ratione voluptatem sequi nesciunt neque porro quisquam est.